Fahami Jenis Saka

Isi Kandungan

Apa Itu Saka?

Saka adalah kepercayaan yang diwarisi dalam masyarakat Melayu, merujuk kepada makhluk halus atau ilmu mistik yang diperturunkan kepada seseorang, biasanya melalui salasilah keturunan. Istilah saka sering kali dikaitkan dengan perkara ghaib dan mistik, dan ia mempunyai kesan terhadap kehidupan harian seseorang, terutama dari aspek emosi, kesihatan, dan hubungan sosial. Di Portal Kahwin, kami percaya bahawa penting untuk memahami aspek tradisional dan kepercayaan dalam masyarakat, termasuk topik seperti saka, kerana ia turut mempengaruhi kehidupan pasangan berkahwin dalam konteks budaya Melayu.

Jenis-Jenis Saka

Saka Harimau

Saka harimau adalah antara jenis saka yang paling popular dalam cerita rakyat Melayu. Ia sering digambarkan sebagai mempunyai hubungan dengan kekuatan fizikal, keberanian, dan kehebatan dalam perlindungan. Namun, saka harimau juga boleh membawa kesan buruk kepada pewarisnya, seperti gangguan emosi, mimpi ngeri, atau sifat agresif yang sukar dikawal.

Tanda-Tanda Saka Harimau:

  • Mimpi melihat harimau.
  • Perasaan marah yang berlebihan.
  • Tenaga luar biasa tetapi mudah letih secara tiba-tiba.

Saka Perawan

Saka perawan sering dikaitkan dengan keindahan, daya tarikan, atau penjagaan kecantikan seseorang. Walau bagaimanapun, ia juga dipercayai menjadi punca gangguan dalam hubungan, terutama dalam konteks perkahwinan.

Ciri-Ciri Saka Perawan:

  • Penjagaan kecantikan yang obsesif.
  • Sukar mencari pasangan walaupun menarik.
  • Gangguan emosi tanpa sebab yang jelas.

Saka Jin

Saka jin melibatkan hubungan dengan jin atau makhluk halus yang diberikan oleh nenek moyang atau guru ilmu mistik. Saka jin sering digunakan untuk perlindungan atau ilmu pengetahuan tertentu, tetapi ia juga berisiko membawa gangguan kepada pewarisnya.

Kesan Saka Jin:

  • Kehadiran bayangan atau suara ghaib.
  • Masalah kesihatan yang tidak dapat dijelaskan secara perubatan.
  • Kesulitan dalam menunaikan ibadah.

Saka Keturunan

Saka keturunan adalah jenis saka yang diwarisi dari generasi ke generasi. Ia boleh berupa apa sahaja, daripada saka pelindung kepada saka untuk tujuan tertentu seperti ilmu kebal, perubatan tradisional, atau kekayaan.

Bagaimana Saka Keturunan Berfungsi:

  • Diturunkan secara langsung atau tidak langsung.
  • Pewaris mungkin tidak menyedari kehadiran saka tersebut sehingga tanda-tanda muncul.
  • Sering memerlukan rawatan khusus untuk “melepaskan” saka.

Bahaya dan Kesan Saka dalam Kehidupan

Saka boleh membawa kebaikan jika digunakan dengan tujuan yang betul, tetapi ia juga boleh menjadi beban berat kepada pewaris. Antara kesan negatif saka termasuk:

  • Gangguan dalam hubungan suami isteri.
  • Masalah kesihatan yang tidak dapat dijelaskan secara logik.
  • Kesulitan dalam mencapai ketenangan jiwa dan ibadah.

Cara Mengatasi Saka

  1. Ruqyah Syari’ah: Ruqyah melibatkan bacaan ayat-ayat Al-Quran untuk membuang saka. Ia dilakukan oleh individu yang berkelayakan dalam perubatan Islam.
  2. Amalan Doa dan Zikir: Memperbanyakkan doa, zikir, dan memohon perlindungan daripada Allah adalah langkah utama untuk melemahkan pengaruh saka.
  3. Mencari Pakar Perubatan Islam: Jika tanda-tanda saka terlalu kuat, dapatkan rawatan daripada pakar perubatan Islam yang dipercayai.
  4. Tolak Pewarisan Saka: Seseorang boleh menolak saka melalui niat dan amalan tertentu semasa orang tua atau penjaga sedang sakit atau menghampiri ajal.

Kepentingan Memahami Saka untuk Pasangan Pengantin

Sebagai platform yang komited terhadap keharmonian rumah tangga, Portal Kahwin ingin menekankan bahawa kepercayaan terhadap saka harus difahami dengan betul. Masalah saka boleh menjadi punca konflik dalam perkahwinan jika tidak ditangani. Mempelai perlu saling menyokong dalam menghadapi cabaran ini dengan penuh sabar dan keyakinan kepada Allah.

Artikel ini ditulis oleh Portal Kahwin untuk memberikan panduan kepada pasangan yang ingin memahami isu berkaitan saka seperti saka harimau, saka perawan, saka jin, dan saka keturunan. Kami berharap ia bermanfaat untuk anda! Di sini, kami menambahkan rujukan mengenai saka,suku dan sihir dari laman web rasmi portal Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. Di sini kami mengambil petikan mengenai saka,susuk dan sihir dari laman web tersebut.

Artikel Dari Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Amalan-amalan di atas (saka, susuk dan sihir) adalah termasuk di dalam dosa besar yang boleh membawa kepada syirik (menyengutukan Allah dengan sesuatu). Ini kerana, kita meyakini bahawa ada benda lain yang lebih berkuasa selain Allah SWT dan kita juga meyakini bahawa perkara-perkara tersebut yang memberi manfaat dan mudharat. Tambahan pula, memakai susuk bagi tujuan kecantikan adalah haram kerana terdapat unsur pemalsuan dan juga unsur penipuan terhadap orang yang melihatnya. Di dalam sebuah hadith, Nabi SAW mengingatkan kita agar menjauhi perkara-perkara seperti sihir atau saka:

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُنَّ قَالَ الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلَاتِ

Maksudnya: “Jauhilah tujuh (dosa) yang membinasakan!” Mereka (para sahabat) bertanya: “Wahai, Rasulullah, apakah itu?” Baginda SAW menjawab: “Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang Allah haramkan kecuali dengan haq, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari daripada peperangan, menuduh zina terhadap wanita-wanita yang menjaga kehormatan, beriman dan yang bersih.”

Riwayat al-Bukhari (3456) dan Muslim (2669)

Dalam sihir, berhimpunnya antara kufur dan memudaratkan manusia kerana sangkaan orang awam dan jahil bahawa penyihir boleh melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya. Ini bertentangan dengan firman Allah SWT:

…وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ…

Maksudnya“…Padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah…”

(Surah al-Baqarah: 102)

Telah sepakat para ulama’ tentang pengharaman mempelajari sihir, mengajarnya dan mengamalkannya. Para ulama’ telah menghukumkan mereka yang melakukan sihir kepada dua:

  • Mereka dianggap kafir yang mewajibkan hukuman bunuh. Inilah pendapat Imam Malik, Imam Ahmad dan ramai dari kalangan sahabat dan tabi’in.
  • Mereka dianggap fasiq (dosa besar) tetapi dikenakan hukuman pancung. Mereka tidak dianggap terkeluar dari agama Islam sepertimana Mazhab Syafi’i kecuali apabila melakukan sesuatu yang boleh membawa kepada kufur seperti mendakwa mampu dan berkudrat untuk menukarkan ciptaan Allah SWT.

Para sahabat dengan tegas menghukum bunuh kepada penyihir. Antaranya:

  • Saidina Umar Ibn Al-Khattab R.A membunuh penyihir-penyihir. (Riwayat Ahmad dalam Musnad 1/190, Abu Daud 3/431, Abd al-Razzaq dalam Musannafnya 10/179 dan al-Baihaqi dalam al-Sunan 8/136. Sanadnya sahih)
  • Ummul Mukminin Hafshah R.Anha membunuh hamba perempuannya yang menjadi tukang sihir. (Riwayat Imam Malik dalam al-Muwatta’ 2/871 dan al-Baihaqi dalam al-Sunan 8/136)
  • Jundub bin Abdullah R.A telah membunuh seorang tukang sihir yang bermain bersama al-Walid bin ‘Uqbah dengan memenggal kepala lelaki kemudian diserunya dan terus hidup. (Riwayat al-Bukhari dalam al-Tarikh al-Kabir 2/222 dan al-Baihaqi dalam al-Sunan 8/136)

Berkenaan dengan pergi dan meminta rawatan daripada penyihir juga adalah haram. Ini berdasarkan kepada dua hadis Rasulullah SAW:

  • Daripada Sofiyyah R.Anha, daripada sebahagian isteri Nabi SAW bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَىْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً

Maksudnya“Sesiapa yang datang mengunjungi penenung nasib dan bertanya tentang sesuatu maka tidak diterima solatnya 40 malam.”

Riwayat Muslim (2230)

  • Daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَن أَتَى كَاهِنًا أَوْ عرَّافًا فصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ فَقَدْ كَفرَ بِمَا أُنزِلَ عَلَى محمَّدٍ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ

Maksudnya: “Sesiapa yang datang kepada tukang ramal atau penenung nasib dan membenarkannya dengan apa yang dikatakan maka sebenarnya dia telah kufur dengan apa yang telah diturunkan ke atas Muhammad SAW.”

Riwayat Ahmad dalam Musnadnya (9532). Kata Syeikh Syuaib al-Arna’ut, hadis hasan.

Kami nyatakan di sini beberapa pendapat ulama’ berkenaan dengan isu ini:

  • Ibnu Kathir ketika menafsirkan firman Allah SWT:

…وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ…

Maksudnya“…Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka…”

(Surah al-Baqarah: 102)

Menafsirkan ayat di atas, sepertimana disebut di dalam Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir:

يَضُرُّهُمْ فِي دِينِهِمْ ، وَلَيْسَ لَهُ نَفْعٌ يُوَازِي ضَرَرَهُ

Maksudnya: “Ia memberi kemudaratan dalam agama mereka (Islam) dan tiada padanya sebarang manfaat yang mengimbangi mudaratnya.”

  • Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari mengambil ayat dalam Surah al-Baqarah ayat 102 sebagai dalil pengharaman sihir kerana Allah SWT mengkufurkan syaitan kerana ajaran sihirnya itu. Oleh itu, mempelajarinya adalah merosakkan aqidah.
  • Imam al-Nawawi berkata pekerjaan sihir adalah pekerjaan merosakkan akidah secara menyeluruh atau ijmak. (Rujuk Fath al-Bari10/ 224)
  • Imam Ibnu Qudamah menyebut mempelajari, mengajar dan mengamalkan sihir adalah haram dan tidak diketahui ada khilaf di kalangan ulama’ muktabar dalam kerosakan akidah. (Rujuk al-Mughni, 8/151)
  • Syeikh Atiyyah Saqr menyebut sihir banyak dipelajari oleh orang awam dengan tujuan menyakiti dan memudaratkan orang lain bukan bertujuan untuk kebaikan dan mengambil manfaat. Nas dalam al-Quran dan hadis jelas menunjukkan bahawa amalan sihir adalah dosa besar bahkan kufur yang jelas apabila meyakini ianya dapat memberi kesan dengan sendirinya bukan dengan kuasa Allah.

 

Oleh itu, ilmu sihir dan seumpamanya adalah haram untuk kita pelajari, mengajar dan mengamalkannya. Jika pengamal itu seorang Islam, ia boleh merosakkan akidah dan kami katakan bahawa ilmu sihir merupakan ilmu yang paling hampir ke arah menjerumuskan manusia kepada syirik.

Sumber : https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/3554-bayan-linnas-siri-ke-192-penyucian-jiwa-daripada-amalan-saka-susuk-dan-sebagainya-membantu-kemabruran-haji

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Artikel Terkini

Kongsikan artikel ini